Agterspejl udskiftes, vinteren 2004/5

     

     

Renoveringen

Jeg burde have skiftet agterspejlet, da jeg alligevel havde dækket af sidste vinter. Men jeg troede det ville kunne klare 10 år til. Men en mørk aften efter kapsejladsen ramte vi en pæl med agterenden, da vi lavede en for snæver vending inde i havnen. Og så revnede spejlet.

Spejlet ud: Spejlet er taget ud uden at bord eller dæksplanker løsnes. Spejlet var lavet af eg, godt 1 tomme tykt. Bordene var spigret til spejlet med jernsøm. I styrbord side var sømmene næsten som nye, men i bagbord side var de omtrent rustet væk. Til gengæld var de helt umulige at få ud af spejlet. Derfor borede jeg huller i spejlet og savede det ud med stiksaven, ud til en ca 2 tommer bred kant. Den tog jeg så med stemmejernet. Og så var det let at få jernspigrene ud til sidst.

Nyt spejl af eg: Det nye spejl laver jeg af eg, lige som det oprindelige. Spejlet limes op med epoxy af spejlskåret vel tørret eg i stave på omkring 4 x 6 cm. Spejlet laver jeg først i helt, derefter skærer jeg det op, ellers kan jeg ikke komme til at montere det uden at løsne bordene yderligere. Der bliver en nederste del, på den to mellemste dele, der laskes skråt og på dem en topstav.

Bordenes gamle sømhuller er medtaget af rust og slid. De bores op og spartles ud med epoxy. Der kommer 3M Marinelime ind mellem dæk og spejl. Spejlet skues også ind ind det lille knæ, som forbinder spejlet med stævnen samt de to knæ, der forbinder spejlet med bjælkevægeren.

Træskruer og jernmønje: Skruerne er 5 x 70 mm syrefast rustfri træskrue med lige kærv. Der bores først med en 12mm forsænker. Derefter ca 20 ind med et 5mm bor til skruens skaft og endelig ind til 70 mm med et 3,5 mm bor. Skruerne dypper jeg i jernmønje, før jeg skruer dem i. Det sørger både for, at skruen glider godt når den skrues i, og for at skruehullet er malet - jeg bruger jernmønje som træprimer. Læs mere om det bl.a. under min opskrift på jernmønje.

Til sidst kittes skruehullerne med linoliekit. Hullerne er for skrå og korte til, at jeg kan bruge træpropper. Over agterspejlet er dæksplankerne. Lærredet bøjes ned over dæksplankerne og sømmes ind i plankerne med kobbersøm. Herefter fyldes der mellem plankerne og spejlet med 3M marine, og i dette sættes en tynd liste, som dermed danner afslutning på spejlet opadtil og som samtidig effektivt lukker ind til samlingen mellem spejl og dæk. Oven på dette placeres senere den brede mahognyliste, som er fiskens tværgående afslutning agtertil.

Til foråret spartles og males agterspejlet og bordenderne. Ind til de er de forseglet med jernmønje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ved optagningen efteråret 2004 var der tydelige revner i spejlet.

Spejlet er taget ud - man ser tydeligt, hvor tynde nogle af bordene er blevet på grund af mange års slibning. De har imidlertid normal tykkelse 10 - 20 cm væk fra spejlet.

Spejlet er monteret og grovslebet, men endnu ikke skruet via bordene og heller ikke afsluttet op mod dæk. Fotovinklen fordrejer spejlet proportioner, det ser ud som om egestavene ikke er lige tykke, men det er de. Skrålimningen ser også kort og stejle ud, men det er den ikke.

Spejlet grundet første gang. Klar til at blive spartlet, men det venter, til skruer er på plads.

Sådan er samlingen mellem spejl og dæk - lukkes med 3M marine.

Egetømmeret høvles til i 4 x 6 cm. Træet er spejlskåret.

Egetræet limes hjemme på køkkenbordet med epoxy.

Den underste del af spejlet er ved at blive tilpasset.

Så er vi klar til søsætning - der er kommet navn på agterspejlet. Stålstativet er fra nabobåden...