Svøb repareres, vinteren 2004/5

     

     

Renoveringen

Der er 8 knækkede svøb i Saxon. De sidder i agterskibet, og er en af årsagerne til, at båden tager vand ind på kryds. Svøbene er knækket midt over, og jeg reparerer ved at placere et stykke svøb ved siden af det knækkede. Det kaldes at kontre et svøb.

Ask i lameller. Det nye stykke svøb laver jeg af ask limet med epoxy af lameller på omkring 5 mm. Hvert svøb måles op med et stykke pap og en måle pind. Pappet holdes stille og så placeres målepinden ved siden af svøbet og tegnes af på pappet. Samtidig markeres et 0-punkt på svøbet med en streg og dette sted markeres også på pappet. Det kan så overføres til det nye svøb, og sikrer korrekt placering.

For at få en rigtig skabelon, overfører jeg målene på pappet til et stykke masonite. Denne skabelon prøver jeg nu på stedet og tilpasser den, ind til den er helt rigtig.

Svøbets bue tegner jeg op på en solid krydsfinerplade, og op mod stregerne skruer jeg med 6-8 cm afstand nogle klodser. Op mod disse klodser skal det nye svøb bøjes. Klodserne sidder med to skruer, så de ikke kan vippe, når der kommer spænd på.

Ask-lamellerne smøres med epoxy, først ufortyndet, så noget fortykket. Lamellerne lægges sammen, pakkes ind i tynd plastik og spændes op mod klodserne med skruetvinger. Plasten forhindrer limen i at lime fast til værktøj eller limbord.

Når lamellen er hærdet høvles den til rette bredde og tilpasses med slibning til den endelige form. Så får den to gange linolie og derefter 8 lag lak. Derefter er det klar til montering.

Montering. Der er to måder at montere svøb. Enten med kobbernitter eller med rustfri bolte. Nitningen er den traditionelle metode. Den er holdbar - det er sjældent man ser ødelagte kobbernitter selv på gamle både. De rustfri bolte er lidt nemmere at arbejde med, især hvis man er alene om jobbet. Nitningen forudsætter to personer.

Jeg har monteret de små stykker svøb med rustfri og syrefaste bolte. Dimensionen er 5 mm med fladt hoved. Monteres ved først at bore gennem svøbet inde fra med et 5 mm træbor. Der er to bolte pr. bord.  Når hullerne er boret forsænkes udvendigt til boltens hoved med en 12 mm forsænker. Det borede hul og forsænkningen beskyttes med jernmønje - her er en lille kunstnerpensel effektiv. Svøbenes borehuller forsegles tilsvarende med klar lak. Boltene skrues ind gennem det borede ude fra, og skive samt møtrik monteres indvendigt. Strammes op med forsigtighed. Svøbet skal ligge an mod bordet, men boltens hoved skal jo ikke trækkes gennem bordet. Man kan evt. lægge en lille skive under boltens hoved for at få en større flade at trække mod. Til sidst lukkes der udvendigt med tjærekit. Man kan også sætte træpropper med epoxylim, men i så fald skal der ikke bruges jernmønje til at forsegle borehullerne, men også her epoxy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tre knækkede svøb i agterskibet.

Målene fra papstykket føres over til et stykke plywood, som svøbet senere skal spændes op på.

Planken af ask skæres til lameller a 5 mm.

De færdige lameller.

Svøbet er limet med epoxy og spændt op på plywoodpladen. Her har jeg skruet klodser fast langs svøbets kurve, og lamellerne med lim spændes så op mod klodserne med skruetvinger. Der er plast imellem for at undgå, at epoxyen limer fast til plade og værktøj.

Et nyt stykke svøb, lakeret en enkelt gang. 7 gange mere skal det have.

Her er tre reparationer på plads.