Riggen justeres, vinteren 2005/6 og 2006/7

     

     

Renoveringen

Saxons rig har brug for justeringer på et par punkter:

Bedre skødning af storsejl

Storsejlets skødning fungerer ikke optimalt. Det tages ned i en trekant længst bagud på bommen i to punkter på agterdækket. Det er ganske vist en traditionel løsning, men den gør det ikke muligt at trimme skødningen rigtigt.

Efter en del overvejelser har jeg besluttet at skøde storsejlet på en løjbom mellem cockpitbænkene. Det giver et bedre skødepunkt og langt bedre mulighed for at trimme storsejlet rigtigt. Samtidig er det en  nemmere løsning, når man som jeg sejler meget singlehand. Alle tovender er inden for rækkevidde - storskøde, forsejlsskøde og bakstag.

Den nye løjbom laver jeg af en kasseret bom til en juniorbåd. Jeg fandt bommen i bådpladsens affaldscontainer! Bommen går på tværs af cockpittet og boltes til to skotter, som samtidig er cockpitbænkenes underdel. Disse skotter er igen boltet til spanterne. Det giver derfor en sammenhængende meget stærk boltet konstruktion, som også vil fungere som et styrkeelement i båden. En afstivning på tværs.

Ind til videre er storskødet monteret på en skinne, der er skruet ned i bommen. Skødets fastgørelse på bommen går via et par gamle vantbeslag fra en anden kasseret mast. 

Spil på masten til forsejlet

Jeg har et fint gammelt bronsespil på masten til at stramme storsejlets fald op med. På den anden side af masten vil jeg nu montere et tilsvarende spil til at stramme forsejlets fald op med.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet, så bliver det større!

Løjbommen er placeret midt i cockpittet og med de to spil på cockpitkarmen lidt foran på hver side af løjbommen.