Roret tilpasses, november 2004

     

     

Renoveringen

Forrige år fik Saxon et nyt ror - du kan læse mere om det her. Roret skal tilpasses, fordi det skraber på en bolt, som går ind gennem rorstævnen. Det sker først når båden er i vandet.

Roeret afmonteres og der høvles 4-5 mm af roret "ryg". Herefter slibes det høvlede, og al løs bundmaling skrabes af. Så stryges hele roret med linolie. Når det har trukket ind males roret med jernmønje. De høvlede områder skal have mindst 3 gange.  

Gamle bolthuller får krave af epoxy

De gamle huller efter de gennemgående bolte bores op. Hullerne var 5 mm, så der bores med et 10mm bor. Hullerne fyldes derfter med epoxy. På den ene side af hullet lukkes med tape, og fra den anden side smøres hullet først med ufortykket epoxy, derefter med epoxy iblandet microfiber.

Når epoxyen i hullerne er hærdet, kan der bores ny 5mm huler midt i epoxyfyldningen, og hvert bolthul vil nu have en krave af 2,5 mm epoxy omkring sig. Det sikrer, at boltene ikke gnaver sig ind i træet og åbner for vandindtrænging.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her ser man tydeligt de små skader, som roret har fået af at skrabe mod rorstævnen.

Roret høvles af 4-5 mm. Her kommer min gamle høvl til rundholt til god nytte.

Efter strygning med liniolie.

Efter 1 gang tyndt strøget jernmønje.

Min hund Laika venter tålmodigt - hun vil hellere være ude på bådepladsen end her inde i klubbens værksted.