Renskrabning og oliering indvendig - vinteren 2002

   

   

Forsiden

Indvendig trænger Saxon til en samlet renovering. Ikke fordi der er større skader, men fordi der sidder mange mærkelige rester af diverse farver oliemaling hist og her. Nogle steder er de yderste lag revnet, medens de inderste sidder fast på.

Men inden jeg kan gå i gang afmonterer jeg alt indvendigt - brikse, skabe, bord, pantryet, motor. Ledningsnettet er gammelt og med mange at tvivlsomme samlinger. Det hele kommer ud. Og til sidst er båden absolut tom - kun skotterne får lov til at blive.

Stenkulstjære og træ, der er som nyt

Indvendig under vandlinien har båden været malet med blymønje, men ikke meget er tilbage. Der hvor mønjen er faldet af, virker træet meget beskidt. Men efter lidt arbejde med varmepistol og trekantskraber viser sandheden sig at være en ganske anden. Bunden har været smurt fra ny med fortyndet Black Varnish - eller stenkulstjære. Hamrende giftigt men sandelig effektivt. Træet er ganske enkelt som nyt under tjæren. Varmen fra pistolen får tjæren til at ryge voldsomt, og jeg opgiver at skrabe den af. I stedet håndskraber jeg under vandlinien, så al løstsiddende kommer af, og det gør  faktisk det meste!

Gammel maling og linoliefernis

Dele af fribordet har været malet. Rester af hvid, grøn, grå og blå maling sidder mere eller mindre fast. Forskibet har kun fået linoliefernis, som med årene er blevet mat. Malingen fjerner jeg med varmepistol og skraber, men linoliefernisen får lov til at blive siddende. Den vil jeg prøve at give linolie direkte på den gamle fernis. Den afskrabede maling samler jeg i en plastiksæk. Der er jo giftig gammel blymønje imellem, så det skal til kommunens opsamlingssted.  

Støvsuger og  linolie

Støvsugeren kommer på arbejde for at fjerne støv og småflager af maling. Der er mange kroge og hjørner i en træbåd... Endelig er det tid til at begynde med olien.

Alle flader blir smurt ind i koldpresset linolie. Temperaturen er omkring frysepunktet, men det betyder ikke noget for linolien. Den trækker fint ind. Kulden er tilmed en stor fordel, for olien er meget længe om at begynde hærdningen. Derfor kan fladerne stå olievåde i mange dage, uden at olien begynder at tørre. Det viser sig, at de tjærede flader godt kan suge linolien, medens det tager noget længere tid på den ganmle linoliefernis. Men efter to dage er olien suget ind, og det hele blir smurt ind nok en gang.

Jeg bruger en god, stiv pensel. Det tager lidt tid, men til gengæld får jeg kigget grundigt på hver eneste kvadratcentimeter. Heldigvis er der ingen grimme overraskelser.

Efter oliebehandlingen kan der males - under vandlinien med jernmønje og over vandlinien med farveløs linoliefernis. Mere om dette på siden om indvendig maling.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne, så blir de store.

 

Forskibet, renset for gammel oliemaling og løstsiddende blymønje skrabet af. Læg mærke til de to oprindelige målemærker, "4 Ton" og "90".

Et kig forud - nu skal der olieres!