Ny karme til ruf og cockpit. Foråret 2004

     

     

Nyt ruf siden

Som forbillede for den ny profil på karmene har jeg kigget på en SSB-båd som her for oven. De ny karme til ruf og cockpit burde laves af massiv mahogni. Men det har jeg ikke råd til i denne omgang. Så jeg laver dem af mahogni-marinekrydsfiner. Når jeg en dag falder over noget godt og billigt mahogni, skifter jeg så karmene ud igen.

Krydsfineren er fra BOWA, Falster Finerfabrik. Eneste sted i landet, hvor de laver Lloyd-certificeret marinefiner. Det er limen og kvaliteten af fineren inde i pladerne, der gør forskellen. Jeg kan nøjes med én hel plade, 125 x 250 cm i 15 mm og med A-kvalitet yderfiner på begge sider.

Karmstykkerne til ruf og cockpit samles på det sted, hvor cockpit og ruf mødes. Der gør jeg med en 50/50 laske over 40 mm som limes med epoxy.

Først saver jeg karmstykkerne ud af pladen med en god finersav. Derefter pudser jeg fineren med fint sandpapir, korn 240. Fineren er forholdsvis lys, så jeg vælger at bejdse den på traditionel vis.

Fineren tørres over med kogt linolie. Derefter blander jeg lidt pigment, brændt Sienna, med kogt linolie. Med en klud fordeler jeg bejdse ud over fineren og gnider den ind i fineren. Tørrer så finernen af i lange strøg med træfibrernes retning. Resultatet er en smuk mahognirød overflade.

På den indvendige side undlader jeg at behandle en stribe på 40 mm bredde for neden. Her skal karmen limes med epoxy til fundamentet.

Hver side består af to stykker - rufsiden og cockpitsiden. De skal limes sammen på det sted, hvor cockpit og ruf mødes. Det gør jeg med en 50/50 laske, der er 50 mm lang. Lasken laver jeg med en hobbykniv og et stemmejern. Kniven skærer mere præcist gennem fineren end en sav kan gøre det.

De sammenlimede karme måles op så der kan laves huller til skruerne, der skal forbinde karmene med fundamentet. Så skrues og limes rufsiderne fast. Det er ganske ukompliceret og kræver ingen særlige spændekræfter. I hjørnerne monteres en lodret mahogniliste, som de to stykker skrues ind i.

 

 

De ny karme er inspireret af proportionerne på en SSB båd. Her først lavet i masonit, så jeg kan se, om målene er rigtige. Skabelonerne tilpasses præcist så de kan tegnes af direkte over på mahognyen.

Karmene er ved at blive bejdset - til venstre er karmen tørret over med kogt linolie, til højre er bejdsen gnedet ind og tørret af. Nu skal de lakeres to gange, så monteres og lakeres færdige monteret.

Så er karmene monteret og ruftaget skal lægges på.