Ny overbygning - vinteren 2003/4

     

     

Renoveringen

Saxons overbygning blev ændret gennem flere omgange. I 1960erne udbygges cockpittet med rundede karme og ruffets sider forhøjes 6 cm. De originale runde vinduer pilles ud og erstattes med store, aflange vinduer. Det ændrer bådens profil  helt. Senere omkring 1983 forlænges ruffet hen under masten til og med dækslugen. Lugen blev bygget ind som en del af ruffet. Det ændrede profilen endnu mere.

Jeg havde overvejet at beholde det rundkarmede cockpit, men da jeg gik i gang med at afmontere ruffet opdagede jeg, at mahognien i både ruf og cockpitkarme ikke var så god, som den så ud til. Derfor bygger jeg ny sammenhængende ruf- og cockpitkarme. Jeg følger mål og proportioner sådan som jeg kan udlede dem af de gamle fotos, men jeg har ikke originaltegningerne.

Ruftaget beholder jeg, men fortkorter og tilpasser i bredden. De ny lodrette rufkarme giver et lidt bredere ruf ved tagkanten. Ruftaget er belagt med glasfiber. Glasfiberen afmonteres og taget renoveres, tættes med epoxy og belægges med lærred. Der skal laves en nu forluge, og der skal lægges et stykke dæk, hvor det forlængede ruf er fjernet. Endelig skal der bygges forstærkninger i det nye stykke dæk til mastens gennemføring.

Fundament for ruf-, cockpit- og lugekarme

Karmene bygges oven på dækket, læs her hvordan

Ny karme til ruf og cockpit

Nyt ruftag

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne, så blir de store.

 

 

Saxon med forhøjer ruf, store vinduer og forhøjet samt rundet cockpit. Ca. 1960 - - 1983.

 

Saxons ombyggede ruf er  forlænget, 1983 - 2003.

Princip for hvordan karm og ruftag samles - der epoxylimes hele vejen langs karmen på en 4 cm bred flade. Overgang mellem tag og karm spartles ud med epoxy, og taget dækkes med lærred.

 

Arbejdet er i gang, cockpitkarme og ruf netop afmonteret! November 2003.