Plankedæk dækkes med lærred. Foråret 2004

     

     

Nyt dæk siden

Det malede plankedæk dækkes med lærred. Til formålet bruges tætvævet lærred - kanvas - i en kraftig kvalitet. De fleste regler anbefaler en gramvægt fra omkring 300 og opefter. For kraftigt er svært at strække ud, for tyndt holder ikke.

Saxons lærred er på 660 g/kvm. Det er meget tætvævet og kraftigt, og er stift som pap. Bredden er 120 cm. Dermed skal der laves en samling på midten, og den bliver dækket af midterfisken. Lærredet sømmes på med kobbersøm, 19 mm lange og med 2-3 cm mellemrum.

Lærred ind under cockpitkarme

Da dækket er helt åbent. bliver lærredet lagt ind under de kommende karme til luge, ruf og cockpit. Første opgave er at lægge lærredet ud i en land bane fra for til agter. Forinden har jeg tegnet midten af båden op på dækket og lavet en linie 2,5 cm til styrbord om midterlinien. Det er her, den første lange bane skal foldes.

Når banen er lagt ud omtrent hvor den skal være - man kan lige holde den på plads med nogle få søm - klippes den groft til. Altså med overlap ud over båden yderkanter og kanterne ind mod luger etc. på ca. 20 cm.

Fra for mod agter

Lærredet monteres fra for mod agter. Først strækkes midten mellem forstævn og luge. Herefter strækkes stykket uden om lugen og til sidst stykket mellem lugen og ruffet. Når midten dermed er sømmet på plads mellem forstævn og ruf strammes og sømmes lærredet ud om dækket og sømmes ind i bordet lige neden under dækskanten. Der skal bruges mange kræfter til at strække, og der skal strækkes ved hvert eneste søm. Så på stykket fra for til agter vil der være omkring 30-35 søm pr. meter - og på min båd altså omkring 350 søm på hver side og et tilsvarende antal to gange i midten, i alt omkring 1400-1500 søm.

Jeg strækker lærredet ved hjælp af en træstav på ca. 20 cm, som jeg ruller lærredet op om på det sted, hvor jeg skal stramme. Herefter griber jeg om lærred og træstav med en papegøjetang og bruger bordet som underlag, medens jeg vipper tangen nedover. Det giver et god træk i lærredet, og man undgår at trække hul i det. For at beskytte bordet, har jeg et lille stykke mahogni, ca 15x15 cm som underlag.

Imprægneres med linolie, males med linoliemaling

Når lærredet er monteret imprægneres det med koldpresset linolie i rigelig mængde. Først reagerer lærredet med at trække sig lidt sammen, men under tørringen bliver det løsere. Det kan godt forskrække lidt, men når linolien er hærdet, er lærredet flot strakt, og linolien minder om hård voks nede i lærredet.

Derefter males lærredet adskillige gange med linoliemaling. Basispigmentet er 50/50 zinkhvid og titanoxid. Jeg malede 3 gange med den hvide og derefter 3 gange med en grøntonet. Tilsatte en smule cromoxydgrøn, det giver den traditionelle grønne dæksfarve, også kaldet Spidsgattergrøn.

Lærredsdæk og røstjern, mastehul og andre gennemføringer

Røstjernenes gennemføring i plankedækket er fyldt op med epoxy. Jeg undlod at linolie og male lærredet 4-5 cm rundt om røstjernene. Her er lærredet senere blevet limet fast med epoxy til røstjernsgennemføringen. Til sidst er lærredet malet. Det giver en absolut vandtæt overgang mellem lærredsdæk og røstjern.

Gennemføringer som dækkes af midterfisken har jeg løst sådan: Lærred er sømmet tæt langs kanten af hullet oppe på dækket. Herefter malet fast. Mastehullets kant er lukket med epoxy fordi der vil være et stort slid på kanten fra mastekilerne. Rorstammens gennemføring er fyldt op med epoxy, fordi stammen skal fikseres til den massive bjælke under dækket på dette sted. 

Samlingen ved fenderlisten

Fenderlisten er skruet ind i dæksplankerne. Den skjuler lærredskanten - lærredet er skåret af efter fenderlisten er monteret midlertidigt. Herefter er fenderlisten løsnet noget, og der er fyldt linoliekit ind under listen, og listen blev skruet på igen. Kitten blev presset ud for oven og for neden, og revnen mellem dæk og fenderlisten glattet. Kitfalsen blev malet over med den sidste gang dæksmaling. Jeg regner med at skulle forny denne fals hvert år. 

 

 

Agterdækket har fået lærred - den ene og lyse side er både linoliet og malet 1 gang. Den anden har kun fået linolie. Bemærk at lærredet buler, måske skal midtersømmen tages op og lærredet strækkes mere på langs. Det afgøres når linolien er helt tør.

 

Forskibet - lærred har fået linolie og er malet 1 gang med tyk zinkbaseret linoliemaling.

Lærredet har fået 5 gange - nu er der blandet den traditionelle grønne farve i (cromoxydgrøn).

Agterdækket malet 5 gange, fenderlisten er monteret. Mangler en sidste gang maling og at få midterfisken monteret.