Nyt dæk - vinteren 2003/4

     

     

Renoveringen

Dette arbejde gennemføres efter planen i vinteren 2003/2004. Arbejdet indledes i november 2003. Siden her opdateres derfor løbende.

Saxons dæk var oprindelig lagt med planker og dækket med lærred. I 1960erne blev der lagt teak på plankedækket. 20 år senere var plankerne ødelagte af teakdækket, og blev erstattet af en krydsfiner. Teaken blev lagt tilbage igen oven på en membran. Nu er teaken slidt op. Og krydsfineren er mange steder skadet af vand, som er sevet ned gennem teakdækket og membranen.

Enkelte dæksbjælker har taget skade og skal skiftes. Der skal under alle omstændigheder bygges en del ny dæksbjælker og kraveler for at skabe støtte omkring mastegennemføringen. Der bliver jo dæk der, hvor der før var bygget ruf hen under masten.

Jeg har ikke afgjort, om det nye dæk skal lægges helt traditionelt med planker, eller om det skal laves af krydsfiner. Under alle omstændigheder  får det en fisk af mahogny og beklædes med lærred, som males. Du kan læse mere om de to metoder til at lægge dæk på her. Farvevalget er ikke afgjort endnu, men jeg kigger på nogle af de traditionelle nuancer i flødefarvet og grøn. Du kan se de grønne farveprøver her.

Dækket afmonteres

Læs mere om afmonteringen af dækket her.

Ny dæksbjælker

Læs mere om de nye dæksbjælker her.

Nyt fyldtræ

Læs mere om de nyt fyldtræ her.

Reperation af stævnen

Læs mere om stævnreperationen her.

Dækket forberedes

Læs mere om behandling af dæksbjælker m.v. her.

Det ny dæk lægges

Brædderne tilpasses og monteres. Dækket får zinkhvidt.

Det ny dæk får lærred

Kraftigt lærred strækkes ud over dækket, imprægneres og males.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne, så blir de store.

 

 

Saxon med forhøjer ruf, store vinduer og forhøjet samt rundet cockpit. Ca. 1960 - - 1983.

 

Saxons ombyggede ruf er  forlænget, 1983 - 2003.

Saxons kommende overbygning, model 1.  Fra 2004.

Saxons kommende overbygning, model 2. Fra 2004.

Arbejdet er i gang, cockpitkarme og ruf netop afmonteret! November 2003.