Nyt dæk af brædder. Vinteren 2003/4

       

       

Nyt dæk siden

Efter mange overvejelser endte jeg med at vælge et traditionelt dæk af brædder som dækkes med lærred. Sådan var båden oprindelig. Alternativet havde været et dæk af krydsfiner. Du kan læse om mine overvejelser for og imod her.

Almindelige gulvbrædder

Det oprindelige dæk var lavet af brædder med fjer og not - altså det samme som smalle gulvbrædder. I dag kan man ikke længere få smalle brædder med fjer og not - f.eks. en bredde på 80 mm. Det smalleste er 110 mm. Og så er træet kvalitet noget ringere. Jeg købte gulvbrædder i dimensionen 21 x 110 mm i bedste sortering. Alligevel er de langt fra knastfri, men de har til gengæld en stor andel kernetræ. Det er vigtigt for holdbarheden. Bræddernes længde er omkring 4 meter.

Arbejdsgang for brædderne

Først bliver brædderne strøget med linoliefernis på undersiden. Efterhånden som brædderne får fernis blir de pindet op i stabler. Oven på lægger jeg sten til at holde dem i lige form. Brædderne får to strygninger på undersiden med nogle dages mellemrum. Så er de klar til at blive lagt. Her er en opskrift på linoliefernis.

Brædderne lægges fra midten og ud. På det midterste brædt kommer der en løs fjer i den ene side, så alle brædderne kan lægges så fjeren peger udad. Brædderne sømmes på med rustfri ringsøm i dimensionen 60 x 2,7 mm. Der bores for med et 2 mm bor og forsænkes til hovedet. Vær forsiogttig med 2mm boret. Man kan sjældent bore hullet i et hug, boret skal løftes op og renses, især i egebjælkerne. Ellers knækker det nemt.

Brædderne bliver lagt, så de går ud over dækskanten og ind over lugehul og kahyt og cockpitkanter. Dette saves og høvles i pasform. Til formålet bruger jeg et hjemmelavet målveværktøj, se tegningen. Jeg svarer ca 3-4 mm fra bordet, høvler ned og sliber til sidst. Brædderne skrues ned i det øverste bord. Det er ganske enkelt at lægge brædderne. Helt afgørende er, at det midterste og første brædt lægges præcist i midten, og at midterbrædtet for og agter ligger på linie med hinanden. Det sikrer man med et stykke målesnor spændt ud.

Når brædderne er sømmet på sliber jeg dækket for at udjævne evt. "knæk" mellem brædderne. Derefter mættes de med koldpresset linolie tilsat fungicid. Efter mætningen kittes sømhullerne til og dækket males med zinkhvidt. Her er en opskrift på zinkhivdt. Der males tre gange. Samlingen mellem dæk og øverste bord tætner jeg med Ettan - en svensk masse lavet af bivoks og tjære. Den stivner aldrig og er fremragende til små revner, der arbejder. Senere kommer lærredet ud over dækkets kant og dækker denne samling.

Alle endestykker - f.eks. ved lugerhul, cockpit og langs yderkanten mættes med linolie og lukkes til sidst med zinkhvidt.

Nu er dækket klar til at få lærred på, men først skal listerne, der skal holde rufkarme, cockpitkarme og lugekarmene monteres. Læs næste afsnit om dette.

 

 

Plankerne er ved at blive lagt på forskibet, og er groft skåret til.

Fordækket er lagt.

Sømhullerne lukkes med linoliekit, efter at dækket har fået 2 gange linolie - og så er de malet 3 gange med zinkhvidt.

Dækket er lagt, kittet og har fået 3 gang zinkmønje.

Brædderne sømmes på med 60 mm ringsøm (kamsøm), rusftfri. Da Saxon blev bygget brugte bådebyggeren galvaniserede søm. Tegningen blir større, når du klikker på den.

Brædderne vendes, så fjeren peger ud fra bådens midte og sømmene skråtstilles.

Rustfri ringsøm (kamsøm) 60 x 2,5 mm sørger for at brædderne sidder fast. Der er i alt brugt 1400 søm!

Et praktisk måleværktøj til at aftegne dækskanten på oversiden af dækket. Laves nemt af et stykke krydsfiner eller hårdt træ.